Gå til indhold

Vores opgaver

Det er vores opgave at sikre retvisende, ensartede og gennemskuelige ejendomsvurderinger og beskatning af landets ca. 2,3 mio. ejendomme. Vi arbejder for at skabe tillid til vurderingen og tryghed om beskatning af ejendomme.

Vurderingsstyrelsen skal sikre retvisende, ensartede og gennemskuelige ejendomsvurderinger, der udgør grundlaget for den løbende ejendomsbeskatning i Danmark.

Det første vurderingsrul med nye vurderinger er 2020-vurderinger, som er udsendt. Næste rul af vurderinger fra det nye system er de endelige 2022-vurderinger. Herefter vil boligejere senere modtage en endelig 2024-vurdering, der er en fremskrivning af 2022-vurderingen.

Alt dette skal ske, så borgere og virksomheder oplever en sammenhængende borgerrejse med fokus på åben og forståelig kommunikation.

Vi tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave og i de daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer Vurderingsstyrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.

Vurderingen af ejendomme og grunde vil altid være forbundet med en naturlig usikkerhed og vil i et vist omfang være baseret på et skøn. Samtidig bidrager mængden af ejendomme og deres forskellighed samt den store mængde af data indsamlet fra ejere, kommuner og forskellige registrer til at gøre vurdering og beskatning af ejendomme til en kompleks og omfattende opgave.

Højt specialiserede medarbejdere med stærk faglighed og evnen til at samarbejde på tværs skal sikre, at borgere og virksomheder oplever ansvarlighed og grundighed i hver enkelt sag, så beskatningsgrundlaget fremstår som rimeligt.

Vurderingsstyrelsen har lokationer følgende steder: Frederiksberg, Haderslev, Herning, Lyngby, Maribo, Roskilde, Silkeborg, Svendborg og Aalborg.