Direkte dialog med boligejerne er værdifuldt
Af Anne-Sofie Jensen, direktør i Vurderingsstyrelsen
Derfor tog jeg for nylig også imod muligheden for at deltage i et borgermøde arrangeret af Ringkøbing-Skjern Kommune og Dagbladet Ringkøbing-Skjern for boligejere fra lokalområdet. Det gav mig og andre fagfolk fra Vurderingsstyrelsen en mulighed for en god dialog, hvor vi både kunne lytte og blev klogere på boligejernes frustrationer og spørgsmål og samtidig havde mulighed for at nuancere nogle af de mange mediehistorier, der har været om vurderingerne siden særligt september 2023, hvor vi sendte foreløbige vurderinger på gaden.
Det er første gang siden 2011, at vi har lavet nye vurderinger. Det er ikke en enkel opgave, og selvom de endelige 2020-vurderinger er betydeligt bedre end deres rygte med en klageprocent på knap 0,4 pct., skal og har vi lært meget undervejs. Her var borgermødet en virkelig god måde at møde boligejerne på og komme tættere på virkeligheden, og det stiller jeg og mine medarbejdere meget gerne op til igen.
Vi har for alvor taget hul på udsendelse af 2022-vurderinger her efter sommerferien. Det går fremad og vurderingerne bliver heldigvis bedre og bedre for hvert vurderingsrul, og den oplevelse håber vi, boligejerne deler.
Jeg vil gerne takke Dagbladet og kommunen for at stable borgermødet på benene, og jeg håber ikke, det bliver sidste gang, jeg møder boligejerne på denne måde.
Læs mere om mit møde med boligejerne i Ringkøbing Skjern i reportagen fra mødet med boligejerne i dette nyhedsbrev.