Gå til indhold

Nye vurderinger får få klager

Vurderingsstyrelsen har opgjort klagetallene for de nye og endelige ejendomsvurderinger, der indtil videre er udsendt til landets boligejere. Opgørelsen viser, at ca. 0,3 procent af vurderingerne har medført klager.

En ny opgørelse fra Vurderingsstyrelsen viser, at kun få boligejere klager over deres endelige ejendomsvurdering. Vurderingsstyrelsen har indtil videre udsendt ca. 500.000 endelige ejendomsvurderinger med vurderingstermin 1. januar 2020, og heraf er klagefristen nu udløbet for ca. 410.000 vurderinger. På baggrund af disse har Skatteankestyrelsen modtaget ca. 1.300 klager. Det svarer til en klageprocent på omkring 0,3.

Opgørelsen glæder direktør i Vurderingsstyrelsen, Poul Taankvist:

»I de seneste måneder har der været stort fokus på skæve foreløbige vurderinger, men klagetallene viser, at langt de fleste boligejere er tilfredse, når de modtager de endelige og manuelt behandlede ejendomsvurderinger. Det håber og forventer jeg også vil være tilfældet med kommende vurderinger.«

Ifølge Vurderingsstyrelsens opgørelse vedrører boligejernes klager blandt andet uenighed om referenceejendomme, manglende mulighed for udstykning samt støj, handelspris og stand.