Gå til indhold

Boligejere kan være på forkant med nye ejendomsvurderinger

Korrekte oplysninger om boligen er afgørende for den deklaration med data om ejendommen, som Vurderingsstyrelsen sender ud til boligejerne før vurderingen. Boligejere kan selv være med til at sikre grundlaget for vurderingen ved altid at holde BBR ajour.

Bygnings- og boligregisteret (BBR), som i dag hører under Vurderingsstyrelsen, er en meget central brik i de nye ejendomsvurderinger – primært fordi data fra registeret udgør viden om alle boliger og ejendomme i landet.

Det er afgørende for kvaliteten af de nye ejendomsvurderinger, at data i BBR er korrekte. Boligejerne kender bedst deres egen bolig, og det er boligejernes ansvar at sørge for, at BBR altid er opdateret.

En boligejer ved bedst, om der er sket bygningsmæssige forandringer – fx en større ombygning, ændringer i varmekilden eller tilføjelse af endnu et toilet. Det er derfor også boligejerne, der har ansvaret for, at data om ejendommen er korrekt.

Skatteforhold som på andre områder

Det er ikke et nyt fænomen, at indberetninger og oplysninger fra borgeren har indflydelse på beskatningen. I en række andre skatteforhold skal borgere også selvangive deres oplysninger. Det gælder fx indberetning af eget kørselsmønster til brug for beregningen af befordringsfradrag.

Alle boligejere får derfor også præsenteret deres data i en deklarationsmeddelelse og bliver gjort opmærksom på, at de skal reagere, hvis der er fejl eller mangler. Det kan man gøre ved at sende en indsigelse til Vurderingsstyrelsen. Men medmindre der er tale om en åbenlys fejl, skal man først rette fejlen i BBR. Når kommunen har kvalitetssikret de nye oplysninger, får man en opdateret BBR-meddelelse, som man skal sende i en indsigelse. Derefter kan Vurderingsstyrelsen bruge oplysningerne i vurderingen. Det er muligt at læse mere om håndteringen af fejl og mangler i de data, der ligger til grund for ejendomsvurderingerne på Vurderingsportalen.

Kvaliteten forbedres løbende

Der er en forventning om, at kvaliteten af BBR-data løbende bliver forbedret, i takt med at flere og flere boligejere får en ny ejendomsvurdering. Vurderingen og deklarationen vil sammen skabe et større incitament for boligejerne til at forholde sig til deres oplysninger i BBR – og reagere på dem, hvis de ikke er korrekte. Derved bliver grundlaget for de nye vurderinger også gradvist forbedret.

Indtil videre er erfaringerne fra de første nye ejendomsvurderinger gode, og kun ca. 2,5 % af de boligejere, der har modtaget deres nye ejendomsvurdering, har gjort indsigelse over deres oplysninger i BBR.